محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی
محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

کروماتوگرافی چیست؟

آیا تا بحال خیس شدن یک کاغذ آغشته به جوهر را دیده‌اید؟ جوهر روی کاغذ مرطوب پخش شده و رنگهای تشکیل دهنده آن از هم جدا می‌شود. این پدیده ساده اساس یکی از نیرومندترین روشهای علمی برای جداساز مواد تشکیل دهنده یک محلول است که تحول مهمی در دانش و فناوری ایجاد کرده است.

وقتی اجزای مختلف یک محلول در تماس با یک ماده ساکن مانند کاغذ قرار می‌گیرند، با سرعتهای متفاوتی از روی آن ماده عبور می‌کنند. این امر به علت نیروی چسبندگی متفاوت میان اجزای محلول و کاغذ است. بدین ترتیب اجزای محلول از هم جدا شده و در نقاط مختلفی از کاغذ تجمع می‌یابند. با این روش می‌توان به اجزای تشکیل دهنده یک محلول پی برد. به کاغذ فاز ساکن و به محلول فاز متحرک گفته می‌شود.


انواع مختلف کروماتوگرافی

کروماتوگرافی کاغذ در این روش قطره‌ای از محلول روی کاغذ صافی قرار داده شده و در حلالی مانند الکل یا آب غوطه ور می‌شود. خاصیت مویینگی باعث حرکت حلال به سمت بالای کاغذ می‌شود و حلال پس از ملاقات با محلول آن را در خود حل کرده و به سمت بالای کاغذ می‌برد. اما اجزای محلول چسبندگی متفاوتی با کاغذ دارند و با سرعت متفاوتی به سمت بالای کاغذ حرکت می‌کنند. در نتیجه اجزای محلول از هم جدا می‌شود.



کروماتوگرافی ستونی در این روش بجای کاغذ، فاز ساکن بلورهای یک ماده بسیار جاذب مانند سیلیکا ژل هستند که در ظرفی شیشه‌ای انباشته شده‌اند. فاز متحرک با فشار بالا به درون ستون پمپاژ می‌شود و با بالا رفتن از ستون به اجزای خود مجزا می‌شود که سپس قابل جداسازی و تحلیل است.

کروماتوگرافی گاز یکی از پراستفاده ترین روشهای کروماتوگرافی نوعی کروماتوگرافی ستونی است که در آن از گاز به عنوان فاز متحرک استفاده می‌شود. این روش قابلیت خودکارسازی بالایی دارد و برای انجام آن ماشین‌های خودکار متنوعی طراحی شده است.

در این روش ابتدا نمونه کوچکی از مخلوط تحت مطالعه به درون یک سرنگ کشیده شده و به داخل ماشین تزریق می‌شود. اجزای مخلوط حرارت داده شده و بطور آنی تبخیر می‌شود. سپس یک گاز خنثی مانند هلیوم به عنوان حامل افزوده می‌شود که به حرکت نمونه در ستون یاری می‌رساند. در این حالت ستون، یک لوله شیشه‌ای یا فلزی نازک است که با مایعی با نقطه جوش بالا پر شده است. همچنانکه مخلوط از درون ستون عبور می کند، جذب شده و به اجزای خود تجزیه می شود. هر جزء از انتهای ستون خارج شده و از روی یک آشکارساز الکترونیکی عبور می کند که اغلب یک طبف نگار جرمی است و میزان آن بر روی نموداری نقش می بندد. شکل زیر نمونه ای از این فرایند را نشان می‌دهد.


سلنیوم سولفاید

عنوان ماده شیمیایی: سلنیوم سولفاید

کاربرد: صنایع آرایشی و بهداشتی

توضیح: به عنوان ضدشوره و ضدباکتری در شامپوهای سلنیوم سولفاید 1% و 2%


پیش برنده هیدرات و بازدارنده هیدرات (آنتی هیدرات)

     عنوان محصول: پیش برنده هیدرات و بازدارنده هیدرات (آنتی هیدرات)


کاربرد: صنایع شیمیایی، سلولزی، صنایع غذایی، روغن و ...


توضیح: گروه پژوهشی مهندسی فرآیند پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران با تکیه بر دانش روز و تجهیزات پیشرفته، انواع ضدکف های غیرسیلیکونی- غیرقطبی، غیرسیلیکونی- ترکیبی و سیلیکونی- غیر سیلیکونی را تولید و به بازار عرضه می نماید. همچنین امکان تولید سفارشی ضد کف با توجه به نمونه کف زا و تعیین مقدار مصرف آن در فرآیندهای شیمیایی  براساس روش های پیشرفته علمی در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی  ایران مهیا می باشد..

افزایه های رنگ و رزین با کد CRC-P20,CRC-P25,CRC-P30,CRC-P35

عنوان ماده شیمیایی: افزایه های رنگ و رزین  با کد  CRC-P20,CRC-P25,CRC-P30,CRC-P35

کاربرد: صنایع رنگ و رزین

 توضیح: رزین‌های مایع طیف رنگی زرد روشن تا قهوه‌ای روشن، کاربرد در انواع رنگ‌های پایه آبی و آلی، توزیع یکنواخت و پایداری بالای رنگدانه در رزین، خواص عالی‌ترکنندگی و پایداری اجزای رنگ و رزین. 


ادامه مطلب ...

رها ساز پلیمری دارای ساختار غیر سیلیکونی Non-silicone Polymeric Releasing Agent


کاربرد: محصول رهاساز پلیمری مشابه محصولات برند STRUKTOL آلمان بوده و در تولید قطعات پرسی در صنایع زیرکاربرد دارد:

·        صنعت خودروسازی

·        صنایع نفت، گاز، پتروشیمی

·        صنایع دریایی و کشتی سازی

·        صنایع تجهیزات پزشکی، الکترونیک

·        صنعت هواپیما سازی

·        صنعت دفاعی و تولید کنندگان محصولات فومی و کفپوش‌ها که بعد از تولید نیاز به رنگ آمیزی یا چسب کاری دارند، این محصول مورد مصرف می باشد.

مشخصات ظاهری

·        مایع کهربایی و شفاف

·        ویسکوزیته 1200 تا 5500 سانتی پواز (براساس نوع مصرف و نوع کامپاند تولیدی)

·        تحمل حرارتی تا دمای 280 درجه سانتیگراد

·        قابلیت شستشو با آب و زیست تخریب پذیر

·        قابلیت عرضه در بسته بندی های مختلف مطابق نظر مشتری