محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی
محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

نکاتی در مورد فاصله گیری اجتماعی برای محافظت در برابر ویروس کرونا در هنگام خرید

با اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فعالیتهای روزمره مانند خرید از فروشگاه نسبت به شیوه های جاری تغییر زیادی یافته است. تاکنون تنها وسیله دفاعی اسان در برابر این ویروس موهش، رعایت نظافت شخصی و فاصله گیری اجتماعی بوده است. در اینجا نکاتی برای رعایت اصل فاصله گیری اجتماعی در هنگام خرید از سایت نشریه گاردین ارائه می شود.

1. در هنگام خرید فاصله 2 متر با سایر مشتریان و فروشندگان را حفظ کنید.

از افراد دیگر در مسیر حرکت خود فاصله بگیرید. صبوری پیشه کنید و با رعایت نوبت به یخچالها و فریزرها نزدیک شوید. برخی فروشگاهها با محدود کردن تعداد مشتریان در فروشگاهها در هر لحه معین به این امر کمک می کنند. فاصله 2 متر را از همه افراد حفظ کنید. شاید تماس پیدا کردن با سطوح مختلف ناگزیر باشد در این صورت از لمس صورت خود پرهیز کنید.

2. به تنهایی خرید کنید.

تا جایی که ممکن است به تنهایی خرید کنید. این امر تعداد افراد در فروشگاهها را کاهش می دهد. همچنین تعداد افراد خانواده که در معرض خطر قرار گرفته اند را نیز کاهش می دهد. بخاطر داشته باشید: ممک است ا بروز نانه های ابتلا در فرد 5 روز طول بکشد و او در این مدت می تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد. بنابراین تا حد ممکن باید مجاورت با افراد دیگر را کاهش داد.

3. هرجا امکان داشت از پیک و سرویس تحویل استفاده کنید.

هرچه تعداد افراد در خیابانها و مغازه ها کمتر باشد، احتمال ابتلای تعداد افراد کمتری در جامعه وجود دارد. استفاده از سرویس تحویل موتوری می تواند نیاز به بیرون رفتن از خانه را کاهش دهد.

چگونه سطوح مختلف را برای مبارزه با کووید 19 ضدعفونی کنیم

منبع: مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده

سطوح سخت و غیر متخلخل

·         اگر سطح کثیف است، باید با استفاده از یک ماده شوینده یا آب و صابون قبل از ضدعفونی پاک شود.

·         برای ضدعفونی، از محلول آب ژاول (سفید کننده) خانگی با غلظت حداقل 1000 جزء در میلیون می‌توان استفاده کرد. محلول حداقل باید یک دقیقه با سطح در تماس باشد. محیط باید بخوبی تهویه شود. از مخلوط کردن این محلول با سایر شوینده ها اجتناب شود.

·         برای درست کردن این محلول یک سوم فنجان را در یک گالن آب (4.5 لیتر) بریزید.

سطوح نرم (متخلخل)

·         برای سطوح نرم متخلخل مانند فرش، قالی و پارچه، ابتدا باید آلودگی را زدود سپس از شوینده مناسب استفاده کرد.

لوازم الکترونیکی

·         برای لوازم الکترونیکی مانند تبلت ها، صفحه های نمایش لمسی، صفحه کلیدها، کنترل از راه دور و ماشینهای خودپرداز ابتدا آلودگی مشهود را بزدائید.

·         از پارچه الکلی یا اسپری الکل 70 درصد استفاده شود. باید صبر کرد تا سطوح کاملا خشک شوند.

البسه

·         از تکان دادن لباسهای خشک برای ممانعت از پراکنده شدن ویروس خودداری شود.

·         با استفاده از گرم ترین آب ممکن و ماده شوینده مناسب البسه را بشوید.

منبع:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/organizations/cleaning-disinfection.html

با استفاده از کامپیوتر شخصی خود به جنگ با ویروس کرونا ملحق شوید.

ساینس نیوز، 25 مارس 2020

ماندن در خانه تنها راه مبارزه با ویروس کرونا نیست.

صدها هزار داوطلب از سراسر دنیا، کامپیوترهای شخصی خود را به یک شبکه وسیع ملحق ساخته اند که ابرکامپیوتری مجازی به نام Folding@home می سازد. این پروژه که از توان محاسباتی جمع سپاری (crowdsourcing) برای اجرای شبیه سازی پروتئین ها اسفاده می کند ابزار نیرومندی در خدمت پژوهشگرانی است که بر روی بیماری کووید 19 مطالعه می کنند. این پروژه در ماه فوریه اعلام شده و هدف آن تحلیل پروتئین هایی است که در ویروس کرونای جدید یافت می شوند. این پروتئین ها ابزاری هستند که به ویروس در آلوده ساختن سلولهای انسانی کمک می رسانند. با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری، پژوهشگران به تهیه نقشه پروتئین های ویروس مبادرت می ورزند تا آسیب پذیری های موجود در ویروس را کشف کرده و برای حمله به آنها داروهای جدید بسازند.

هرچه تعداد داوطلبانی که توان محاسباتی آزاد کامپیوترهای خود را در اختیار این شبکه قرار می دهند بیشتر باشد، سرعت این ابرکامپیوتر بیشتر خواهد بود. تا 26 مارس 2020 هفتصد هزار کامپیوتر به این شبکه متصل شده اند. ترکیب توان محاسباتی این تعداد کامپیوتر، Folding@home را قدرتمندترین ابرکامپیوتر در دنیا ساخته است. بازه زمانی بسیار کوتاهی که برای تحلیل پروتئین های غشای ویروس در اختیار دانشمندان است نیاز به توان محاسباتی بالایی برای تحلیل آنها ایجاب می نماید. برای ردیابی پروتئین سازنده ویروس در مدت تنها یک ثانیه، میلیاردها عملیات کامپیوتری لازم است. سرعت محاسباتی ابرکامپیوتر مزبور هم اکنون 1200 برابر یک کامپیوتر قدرتمند رومیزی است.

منبع:

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-19-proteins-super-computer-fight-pandemic

الکل اتیل یا ایزوپروپیل: کدامیک برای ضدعفونی کردن مناسب تر است؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ضدعفونی کردن سطوحی مانند میزها و دستگیره‌های در و ضدعفونی دستها با استفاده از الکل یک ضرورت حتمی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است.

اتانول یا الکل اتیلیک (C2H5OH) و ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل (C3H7OH) دو ضدعفونی کننده مهم سطوح و دستها هستند. از نظر خواص ضدعفونی آنها را می توان یکسان دانست لیکن هنگام مالش بر دستها تفاوتهایی جزیی دارند.

اتانول نوعی الکل است که در نوشیدنی های الکلی نیز یافت می شود. ایزوپروپیل به نام الکل مالشی (rubbing alcohol) نیز خوانده می شود. وقتی این دو به عنوان ضدعفونی کننده مصرف می شوند معمولا با غلظت 70 درصد بکار می روند.

اتانول با تغییر ماهیت پروتئین ها و حل کردن مایعات عمل کرده و بسیاری از انواع سلولهای باکتریایی یا ویروسی را نابود می کند ولی در برابر هاگها بی اثر است.

اتانول معمولا در غلظت 70 درصدی بکار می رود زیرا غلظت های بالاتر بسرعت تبخیر می شود و غلظت های پایین تر نیز بی اثر است. اتانول می تواند باعث خشکی پوست شود بنابراین بهتر است بدون عوامل مرطوب کننده بکار نرود.

از سوی دیگر ایزوپروپیل نیز همان سازوکار اتانول را دارد لیکن بافت زنده را کمتر خشک می کند و محلول بهتری برای ضدعفونی کردن پوست نسبت به اتانول است. به همین دلیل الکل ایزوپروپیل اغلب به عنوان گندزدا بکار می رود. لیکن هر دو چیزی حدود 92.8 و 92.5 درصد واحدهای تشکیل دهنده کولونی میکروب را در صورت اعمال صحیح بر پوست دست از بین می برند.

منبع:

https://journal.com.ph/lifestyle/health-and-wellness/ethyl-or-isopropyl-alcohol