محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی
محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

معرفی محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی

غشای هدایت کننده آب امکان تبدیل دی اکسید کربن به سوخت را با کارایی بالاتر فراهم می کند

6 فوریه 2020 - Rensselaer Polytechnic Institute

متانول یک ماده شیمیایی موثر و پراستفاده است که به عنوان سوخت در تولید فرآورده های بیشماری بکار می رود. از سوی دیگر دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که فرآورده ناخواسته بسیاری از فرایندهای شیمیایی است.

تبدیل دی اکسید کربن به متانول یکی از راههای استفاده خوب از CO2 است. مهندسین شیمی موسسه پلی تکنیک رنسلائر نحوه تبدیل CO2  به متانول را با استفاده از یک غشای جداسازی بسیار کارامد نشان داده اند. این کشف خیره کننده می تواند با عث بهبود برخی فرایندهای شیمیایی شود که در آنها آب یک فرآورده جنبی است.

برای مثال واکنش شیمیایی مسئول تبدیل CO2 به متانول نیز تولید آب می کند که تداوم واکنش را بسیار محدود می سازد. تیم مهندسین این موسسه روشی برای جداسازی آب در حین واکنش یافته اند بدون اینکه سایر مولکولهای گازی ضروری از دست برود.

آنها یک غشای ساخته شده از یونهای سدیوم و بلورهای زئولیت را مونتاژ کرده و توانسته اند آب را از طریق سوراخهای کوچک بدون از دست رفتن مولکولهای گاز جذب کنند. این سوراخها به نام کانالهای نانویی هدایت آب معروفند. یونهای گاز تنها به مولکولهای آب اجازه عبور داده و راه مولکولهای گاز را مسدود می سازند.


متن کامل خبر را در آدرس زیر ببینید:


https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200206144820.htm


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد